Wednesday 4 December 2013

BANJIR! Keluarga yang sering terjejas akibat banjir di Mersing dipindahkan ke penempatan baru

BANJIR! Keluarga yang sering terjejas akibat banjir di Mersing dipindahkan ke penempatan baru

Datuk Abdul Latiff Bandi 


MERSING: Kerajaan negeri Johor akan memindahkan lebih 500 keluarga yang sering terjejas akibat banjir di daerah ini ke beberapa kawasan petempatan baharu dalam tempoh lima tahun. 

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Johor Datuk Abdul Latiff Bandi berkata beberapa lokasi untuk pembinaan petempatan baharu yang akan dijadikan kawasan Projek Perumahan Rakyat (PPR) itu sudah dikenal pasti melalui jawatankuasa perumahan khas. 


Antara lokasi yang dikenal pasti ialah Batu 6 Tenglu, Kampung Sri Pantai, Jalan Ariffin dan Semaloi yang terletak berhampiran bandar Mersing dan Endau," katanya kepada pemberita di pusat pemindahan banjir Sekolah Kebangsaan Bandar Mersing, di sini hari ini. 


Abdul Latiff berkata kebanyakan rumah yang dinaiki air pada musim banjir terdiri daripada kawasan setinggan yang terletak di kawasan rendah dan penduduk di situ akan dipindahkan ke lokasi petempatan baharu berkenaan. 

Beliau berkata selain ia merupakan usaha kerajaan negeri untuk mengatasi masalah yang dihadapi penduduk di kawasan Mersing dan Endau, langkah itu juga ialah untuk membasmi masalah setinggan. 

Terdahulu, Abdul Latiff yang juga anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Endau meluangkan masa kira-kira sejam melawat mangsa banjir di sekolah berkenaan yang menempatkan sebanyak 1,491 penduduk. 

Katanya secara keseluruhannya, Mersing mempunyai 25 pusat pemindahan banjir dan pada waktu ini 21 buah digunakan. 
"Masih terdapat penduduk di beberapa kampung di sini yang enggan berpindah dengan alasan rumah mereka belum dinaiki air. Hal ini akan dipantau sepenuhnya bagi mengelakkan berlakunya kemalangan jiwa," katanya. - BERNAMA 

Sumber : Berita harian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...