Friday 29 November 2013

Saifuddin tawar diri jadi orang tengah muzakarah Asri dan Badaruddin



Ketua Pegawai Eksekutif Gerakan Kesederhanaan Global (GMM) Datuk Saifuddin Abdullah (gambar) hari ini menawarkan diri menjadi orang tengah antara pertikaman lidah bekas Mufti Perlis Prof Madya Datuk Dr Asri Zainul Abidin dan juga Mufti Kedah Datuk Badarudin Ahmad.
Saifuddin berkata, melalui proses muzakarah ia dapat memberikan manfaat kepada umat Islam di negara ini.
"Dalam hal ini, GMM mencadangkan agar kedua-dua Mufti Kedah dan bekas Mufti Perlis dapat mengadakan muzakarah untuk mengharmonikan keadaan. GMM bersedia menjadi penganjur dan tuan rumah muzakarah itu," kata bekas ahli Parlimen Temerloh itu lagi.
"Apabila ia berlangsung dalam suasana ilmiah dan hikmah, seperti yang pernah berlaku dalam tradisi Islam, ia mendatangkan manfaat pengayaan ilmu di kalangan umat Islam," katanya yang juga bekas Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi.
Jelas Saifuddin isu berkenaan kini telah dicampuri pihak ketiga yang bakal menyaksikan keadaan semakin keruh.
"Kini, saya dapati ia telah menjadi serangan peribadi, terutamanya apabila ada pihak lain yang menggunakan pentas tertentu untuk berbuat demikian, termasuk menimbulkan semula isu Wahabi.
"Saya berharap agar pihak yang ketiga itu tidak mengeruhkan suasana," katanya.
Kedua-dua mereka jelas Saifuddin adalah tokoh Islam yang berwibawa dan berpengaruh, serta polemik antara tokoh-tokoh Islam bukanlah pertama kali berlaku.
Asri sebelum ini mencabar Badarudin agar melakukan sumpah laknat atas tuduhan yang dilemparkannya dengan mendakwa Asri tidak mengiktiraf keberkatan Nabi Muhammas saw dan tidak membenarkan solat Terawikh lebih lapan rakaat.
“Ada pihak menunjukkan kepada saya satu rakaman fitnah yang sedang disebarkan dibuat oleh Mufti Kedah.
"Walaupun pada asasnya beliau bercakap tentang nama satu pihak dan isu Wahabi namun dalam celahan sepintas lalu beliau menyebut nama saya," kata Asri.
Cabaran berkenaan bagaimanapun tidak disahut Badarudin, sebaliknya beliau enggan memberikan sebarang ulasan berhubung perkara itu. – 29 November, 2013.

Sumber : 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...